بازی تبلیغاتی
post-pic

مهمترین نکات قابل توجه، در زمان استفاده از گیمیفیکیشن (بازیوارسازی):

بازی های موبایلی اخیرا بسیار پرطرفدار شده اند؛ براساس گزارش ها بیش از 2.3 میلیارد نفر در سراسر جهان گیمرهای فعال موبایل هستند و پیش بینی می شود این تعداد افزایش پیدا کند.

بکاربردن عناصر گیمیفیکیشن (Gamification) و بازی های تبلیغاتی در اپلیکیشن ها و وب سایت های کسب و کار ها، بهترین راه برای تعامل بیشتر با مشتری و وفادارسازیست. در این مقاله، سورچی برای شما توضیح میدهد که دقیقاً چگونه می توانید این عناصر را برای خود پیاده سازی کنید.

دقت کنید که برای افزایش مشارکت و تعامل کاربران لازم است عناصر بازی‌سازی‌شده مانند سیستم‌های پاداش را در اپلیکیشن خود به کارگیرید؛ تا کاربر احساس کند که در یک بازی سرگرم‌ کننده شرکت کردهاست.

 

 مهمترین نکات قابل توجه، به هنگام استفاده از گیمیفیکیشن :

1) مخاطب خود را بشناسید.
2) مکانیک مناسب بازی را انتخاب کنید.
3) حواستان باشد زیاده روی نکنید!
4) تست کنید، تست کنید، سپس دوباره تست کنید.

حالا توضیح مختصری در مورد هر یک از موارد بالا خواهیم داشت:

1)مخاطب خود را بشناسید.

شناخت نیازها، خواسته‌ها، تیپ‌های شخصیتی ، دغدغه مشتریان ودرکمشتری ایده التانمهمترین کاریست که هنگام طراحی و به کارگیری اصول و ابزارهای گیمیفیکیشن در برنامه خود به ان نیاز خواهید داشت.

برای شروع و به منظور درک دیدگاه و بینش مشتریان میتوانید از مشتریان خود نظرسنجی‌ کنید و از آنها بپرسید که چه نوع بازی‌های موبایلی را دوست دارند و چرا انهارا بازی می کنند.

دسته بندی مخاطبان از نظر تیپ های شخصیتی به صورت زیر است :

 1. کاوشگران (Explorers): کسانی که در پی کشف بازی های جدید و به طور کلی دنیای بازی ها هستند.

2.اشخاص کامیاب (Achievers): کسانی که برای برنده شدن می جنگند.
3. اجتماعی سازها (Socializers): کسانی که هدفشان تنها برقراری ارتباط و حضور در این جامعه می باشد.

هنگام ایجاداستراتژی بازاریابی، دقت کنید که محتوایتان برای هر سه نوع کاربر جذاب باشد.

2) مکانیک مناسب بازی را انتخاب کنید.

مرحله دوم انتخابمکانیک های بازیبا توجه به ویژگی های مخاطبان است.

برای مثال اگر مخاطبان شما افرادی هستند که برای موفقیت، خود را به آب و آتش میزنند؛ سعی کنید مکانیزم‌هایی مانند تابلوهای امتیازات و علائمی را در بازی به کار گیرید که، طی بازی به این افراد پاداش میدهد و آنها را تشویق میکنند. این عامل باعث ایجاد انگیزه و تعامل طولانی تر کاربر با بازی شما خواهد شد.

چند مکانیک بازی محبوب :

  • نشان‌ها (Badges): مثال انها، گواهینامه‌ها یا تأییدیه‌های دستاوردها در برنامه هستند. به عنوان نمونه، Fitbit برای فعالیت هایی خاص مانند 10 هزار قدم پیاده روی در روز، نشانی به کاربر نمایش می دهد. کاربر این نشان ها را در مدت زمانی مشخص جمع اوری کرده و سپس پاداش دریافت می نماید.

  • سطوح (Levels): معمولا سطح بازی با حل مسئله یا جمع آوری یک دستاورد خاص، افزایش می یابد تا کاربر بتواند به بخش دیگری از بازی دسترسی یابد.

  • Journey: مسیری منحصربفرد برای کاربران تا از طریق برنامه شما ان را دنبال کنند.
    نمونه ان
    Uberاست.رانندگان اوبر قبل از شروع هر هفته «
    ماموریت یا سفر اکتشافی ای» را انتخاب می‌کنند که نشان‌دهنده یک چالش خاص است. انها هنگام تکمیل ماموریت، پاداش نقدی دریافت می کنند. 

  • نوارهای پیشرفت (Progress bars): نمایش تصویری یا گرافیکی از پیشرفت کاربر برنامه. 

  • تابلوهای امتیازات (Leaderboards): از محبوب‌ترین شکل‌های مکانیک بازی است، که بازیکنان برتر را بر اساس امتیازات و عملکردشان، رتبه بندی کرده و نمایش می‌دهد. 

  • امتیاز (Points): اساسی‌ترین مکانیک بازی؛ پاداشیست که کاربران به ازای هر دستاورد، دریافت می‌کنند.                          

3) حواستان باشد زیاده روی نکنید!

هنگامی که مکانیک های بازیباعث افزایش سطح تعامل و فروش می شوند، وسوسه می شوید که مکانیک های بیشتر و بیشتری به برنامه خود اضافه کنید؛ اما باید حواستان باشد که برنامه شما علنا به یک بازی تبدیل نشود.

دقت کنید که مکانیک های بازی صرفا برای سرگرم کننده تر و جذاب تر کردن برنامه شما باید به کار گرفته شوند. اگر عناصر بازی زیادی را اضافه کنید، ممکن است حواس کاربرانتان را از ارزش کلی محصولتان پرت کنید.

4) تست کنید، تست کنید، سپس دوباره تست کنید

همه برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی در حال توسعه، آزمایش شده‌اند و برنامه شما نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد. همچنین به یاد داشته باشید که، آزمایش کردن نباید پس از راه اندازی برنامه متوقف شود.  بازخورد بگیرید و برنامه خود را مطابق با بازخورد و نظرات کاربران تغییر دهید.

 

خلاصه

برنامه‌ها راه به جایی نمی‌برند، وبازار اپلیکیشن‌های فعلیکاملاً اشباع شده است، بنابراین به عنوان یک سازنده اپلیکیشن، باید به دنبال راه‌هایی باشید که برنامه‌تان در میان بقیه متمایز شود، و گیمیفیکیشن یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام این کار است. لزوماً نیازی نیست که یک مینی بازی در برنامه شما تعبیه شود، بلکه کافیست عناصر بازی سازی شده مانند نشان ها، تابلوهای امتیازات وغیره در برنامه شما باشد. 

پس از اجرای این موارد، مطمئن شوید که آزمایش کنید ، بازخورد گرفته و به بهبود برنامه خود ادامه دهید! اگر برنامه‌های مورد علاقه ای دارید که از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند، حتماً در بخش نظرات به ما اطلاع دهید. اگر می خواهیدبازی خود را بسازید ،,وارد سایت Soorchi  بشید، ثبت نام کنید و بازی مختص کسب و کار خودتون رو بسازید.

نظر خود را ثبت کنید.

    شما اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکند!