بازی تبلیغاتی
post-pic

قدرت گیمیفیکیشن برای توسعه سازمانی

قدرت گیمیفیکیشن برای توسعه سازمانی

گیمیفیکیشنیک راه عالی برای افزایش سطح تعامل و ایجاد محیطی است که در آن افراد تمایل به مواجهه با چالش‌های جدید دارند. ایده بازی سازی در محل کار برای دهه ها وجود داشته است، اما اخیراً شرکت ها و سازمان ها شروع به ایجاد انگیزه در کارکنان با فرآیندهای گیمیفی شده در محل کار برای دستیابی به اهداف تجاری کرده اند.

در حدود یک دهه گذشته شاهد ظهور تعدادی از نمونه های مختلف گیمیفیکیشن تجاری در سراسر جهان بوده ایم، مانندبازی تجاری SAP ، پروژهRefreshشرکت کوکاکولا ، وچالش توسعه دهندگان آفیس 365 مایکروسافت.

بیایید به این موضوع بپردازیم که گیمیفیکیشن چیست و چگونه می‌تواند ابزاری قدرتمند در صورت استفاده صحیح در سازمان‌ها باشد.

گیمیفیکیشن چیست؟

مفهوم گیمیفیکیشن از دهه 1960 مطرح شده است. این اصطلاح توسط هاوارد راینگولد در سال 1985 برای توصیف اینکه چگونه بازی‌های رایانه‌ای و دیگر جنبه‌های فرهنگ عامه می‌توانند برای ایجاد انگیزه، تعامل و یادگیری استفاده شوند، ابداع شد. ایده این است که مکانیک بازی نه تنها باعث ایجاد انگیزه در رفتار و تشویق کاربران به انجام وظایف با سطح لذت بیشتر شود، بلکه ارزش کار آنها را بیشتر کند.

از دوران کودکی، ما از بازی در دنیای واقعی به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده می‌کنیم، مانند بازی دزد پلیس ،monopolyو امثال ان که همه نمونه‌ای از این هستند که چگونه بازی‌ها و مفهوم بازی می‌تواند مهارت‌های زندگی را به ما بیاموزد. و از طرفی ما نیز  توانایی خود را از طریق رقابت، بازخوردگیری، یادگیری و شناخت افزایش دهیم.

بر اساس یک باور مشابه، مدیریت رایج و جدید کنونی، Gamification و HR را به هم مرتبط می داند. همانطور که توسط گروه گارتنر تعریف شده است، گیمیفیکیشن در منابع انسانی، استفاده از تفکر بازی وارانه و مکانیک بازی در سناریوهای واقعی در سازمان است، مانند فرآیندهای روزانه استخدام، آموزش و حضور در سازمان ، که می تواند به تعامل کاربران و حل مشکلات کمک کند.

طبق یکمقاله تحقیقاتی گالوپکه در ژوئیه 2020 منتشر شد، تقریباً 38٪ از کارمندان به مشاغل خود "engage یا وفادار" هستند. این تحقیق همچنین نشان داد ، کارمندانی که در محل کار تعهد عاطفی بالایی به سازمان و کارفرمایان خود دارند تقریباً سه برابر بیشتر از یک کارمند متوسط، بهره ور هستند.

تعدادی از کارشناسان صنعت بر این باورند که گیمیفیکیشن روشی مؤثر است که سازمان‌ها می‌توانند از طریق آن با کاهش سطوح تعامل اداری(office engagement levels) مبارزه کنند.

مکانیک بازی

امتیازها، علائم، تابلوهای امتیازات و چالش‌ها همگی می‌توانند به منظور بهبود بهره‌وری به‌عنوان مکانیک بازی در محل کارمورد استفاده قرار گیرند ، با این ایده ساده: کار را سرگرم‌کننده‌تر کنید!

از گیمیفیکیشن می توان برای کمک به رشد و دانش شخصی کارکنان در محیط های آموزشی و همچنین افزایش فروش از طریق تحریک قوه انگیزه استفاده کرد. بسیاری از کسب و کارها از گیمیفیکیشن برای استخدام، آموزش کارکنان، ارزیابی و همچنین بهره وری سازمانی استفاده می کنند.

گیمیفیکیشن موفق از انگیزه درونی کاربر برای کسب مهارت‌های بیشتر در شغل استفاده می‌کند وانگیزه‌های بیرونیمانند پاداش و امتیاز را ارائه می‌دهد.

استفاده ازمکانیک بازیدر دفتر می تواند رویکرد کارمند را نسبت به یک کار تغییر دهد.

مکانیک بازی می تواند شامل موارد زیر باشد:

نکته ها

امتیازها نمایش های قابل اندازه گیری موفقیت هستند. آنها به شرکت کنندگان کمک می کنند تا پیشرفت خود را نظاره و حفظ کنند. امتیاز برای تکمیل فعالیت ها، اشتراک گذاری، فروش یا مشارکت در پروژه های تیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

سطوح

سطوح شاخص هایی هستند که نشان می دهد کاربر به نقطه عطفی رسیده است. سطوح تعریف می‌شوند تا کارمندان بتوانند به‌طور خودکار بر اساس مشارکت‌شان رتبه بندی شوند .

سطوح نشان می دهد که یک فرد به نقطه ای از موفقیت و پیشرفت رسیده است که میتوان او را به یک حلقه پیشرفته تر از اهداف و مقاصد فرستاد .

ارتقاء سطح برای تشخیص وضعیت و دستیابی به اهداف جدید، نشان ها و پاداش ها استفاده می شود. سطوح و اهداف به ترسیم مسیر پیشرفت کارمند از طریق یک سیستم کمک می کند. اشراف به اینکه کجا می‌توانید بروید به همان اندازه مهم است که بدانید کجا بوده‌اید.

چالش ها

چالش‌ها به حفظ علاقه و اشتیاق افراد کمک می‌کنند، درست زمانی که شرکت‌کنندگان ممکن است احساس کنند که بر همه چالش ها در برنامه‌ تسلط پیدا کرده اند، زمان ان است که دانش و مهارت آن‌ها را آزمایش کرده و آنها را تحریک کنید تا آن اشتیاق و مهارت را در یک چالش دیگر به کار ببرند. غلبه بر چالش ها باعث می شود افراد احساس کنند دستاوردهایی داشته اند.

گیمیفیکیشن تماماً در مورد تعامل کاربر است و چالش‌ها راهی برای کاهش رباتیک کردن فرآیند است زیرا افراد را مجبور می‌کند تا از حالت اتوپایلت خارج شوند و درگیر کارشان شوند.

تابلوهای امتیازات

یکی از بهترین راه‌ها برای ترقیب کارمندان به انجام وظیفه‌ای که دارند، این است که به آن‌ها نشان دهیم که با دیگران، به عنوان یک فرد یا در یک تیم مقایسه می‌شوند. استفاده از تابلوهای امتیازات به کاربران کمک می کند تا ببینند که در چه جایگاهی در میان دیگران قرار می گیرند.

حس رقابتی که به دلیل وجود تابلوی امتیازات ایجاد می‌شود، به افراد این فرصت را می‌دهد تا خود را به دیگران ثابت کنند.

مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کار

TalentLMS یکنظرسنجی در سال 2019در مورد گیمیفیکیشن در محل کار انجام داد که به طور خلاصه موارد زیر را بیان کرد:

  • به اظهار کارمندان گیمیفیکیشن باعث می شود انها در محل کار احساس بهره وری (89 درصد) و شادی بیشتری (88 درصد) داشته باشند.

  • 43 درصد از کارمندان هیچ نشانه ای از گیمیفیکیشن را در محل کار خود تجربه نکرده اند.

  • 33 درصد مایلند ویژگی های بازیوارسازی بیشتری در نرم افزار آموزش کارکنان خود داشته باشند.

  • 61 درصد از پاسخ دهندگان با استفاده ازگیمیفیکیشن آموزش هایی دیده اند.

  • 83 درصد از کسانی که آموزش بازیوار شده را دریافت می کنند، احساس انگیزه می کنند، در حالی که 61 درصد از کسانی که آموزش های غیربازیسازی شده دریافت می کنند، احساس بی حوصلگی و بی ثمری می کنند.

  • گیمیفیکیشن در سازمان ها هنوز هم تأثیر قابل توجهی بر مشارکت کارکنان و انگیزهانهادارد.

  • 89 درصد معتقدند که اگر کارشان گیمی شده تر باشد، بهره وری بیشتری خواهند داشت .

  • 78 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که کاربرد گیمیفیکیشن در فرآیند استخدام، وضعیت شرکت را مطلوب تر می کند

فراتر از آن، گیمیفیکیشن واقعاً می‌تواند به مشارکت کارکنان شما، ایجاد انگیزه برای اقدام و ترویج و تشویق یادگیری کمک کند. همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر حل مسئله، هماهنگی تیم و حتی بهبود روحیه کارکنان داشته باشد. به نظر می رسد تبدیل کارهای روزمره به یک بازی واقعاً جواب می دهد.

گیمیفیکیشن در آفیس چگونه به نظر می رسد

گیمیفیکیشن که در بخش‌های مختلف کسب‌وکار، از منابع انسانی گرفته تا فروش، مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برخی موارد مشارکت کارکنان و نرخ حفظ کارمندان را تا 88 درصد افزایش داده است.

مزایای گیمیفیکیشن را می توان در افزایش سطح خلاقیت، همکاری و همچنین بهبود عملکرد یافت. هرچه افراد در کار بیشتر درگیر باشند، وظایف خود را بهتر انجام خواهند داد و این امر باعث می شود هر نوع کسب و کاری از مکانیک بازی در استراتژی های سازمانی خود استفاده کند.

بهترین نمونه‌های شرکت‌هایی که از گیمیفیکیشن برای تشویق نیروی کار استفاده می‌کنند، آنهایی هستند که بااستفاده از انگیزه درونی کارکنان را به حرکت وامیدارند. گیمیفیکیشن را می توان برای افزایش عملکرد کارکنان در سازمان از طریق یک سیستم یادگیری بکاربرد.

ممکن است اینطور به نظر برسد که گیمیفیکیشن وابسته به فناوری است و به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به عنوان راهی برای درگیر کردن اعضای تیم نیاز دارد، اما اینطور نیست.

در بسیاری از حوزه‌ها مدیریت شرکت می‌تواند برخی از «بازی‌ها» را که نیازی به فناوری گیمی‌شده ندارد، بکارگیرد؛ مانند اهداف عملکرد ماهانه، تعامل با مشتری، فرآیند استخدام، آموزش داخلی و یادگیری و منابع انسانی.

نکته اصلی این است که ایده خود را به گونه ای ارائه دهید که گویی یک بازی است. این عمل ممکن است همیشه سرگرم کننده نباشد، اما کاربران زمانی که آن را با موفقیت به پایان برسانند و تمام مدتی که درگیر کاری که انجام می دهند هستند، احساس دریافت پاداش می کنند.

بسیاری از شرکت‌ها از برنامه‌های گیمیفیکیشن به صورت تفریحی استفاده می‌کنند تا روحیه تیم را با شبیه‌سازی کارهای روزمره بیشتر شبیه بازی‌های درون عملیات تجاری‌شان، افزایش تعداد کارمندانی که به موقع سر کار می‌آیند، سطوح تعامل بالاتر بین تیم‌ها و افزایش کلی بهره‌وری را تحقق بخشند.

کسب و کارها در حال حاضر چگونه از گیمیفیکیشن استفاده می کنند؟

قدرت گیمیفیکیشن برای توسعه سازمانی را می توان به بهترین نحو در استفاده از مکانیک بازی برای بهبود روحیه و بهره وری کارکنان مشاهده کرد. 

شرکت‌هایی که گیمیفیکیشن را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کرده‌اند، از جمله The Protein Chef، به کارکنان برای دستیابی به اهداف حوزه سلامتی خود با نوارهای پروتئینی رایگان پاداش می‌دهد، و گروه خدمات مالیUBSکه برنامه آموزش آنلاین شش هفته‌ای خود را برای استخدامی های جدید «بازی‌سازی» کرد. (به صورت اعطای امتیاز برای تکمیل ماژول های آموزشی و آزمون ها.)

سازمان ملل متحد، از تکنیک‌های گیمیفیکیشن برای کمک به برنامه جهانی غذا برای رسیدن به هدف خود برای توزیع غذا برای 100 میلیون نفر تا سال 2016 استفاده می‌کند.

گیمیفیکیشن در محیط کار اگر به درستی استفاده شود می تواند ابزار مثبتی برای توسعه سازمانی باشد. نوع مکانیک بازی که در یک محیط اداری گنجانده می شود باید دارای اهداف خاصی باشد تا مانعی در راه نباشد اما در واقع به پیشرفت کمک کند.

تعامل و فرهنگ کارکنان کلید موفقیت است.

ابزارهایی که به طور استراتژیک باعث ایجاد انگیزه و مشارکت در کارکنان می شوند برای موفقیت در یک محیط رقابتی حیاتی هستند. رهبران و سازمان هایی که این چالش را برآورده نمی کنند در معرض خطر عقب ماندن هستند. کسانی که به دنبال دستیابی به تغییر واقعی و دستیابی به موفقیت های سطح بالا در آینده هستند، ابتدا باید بر روی زمان و تقویت فرهنگ کاری خود تمرکز کنند.

مطالعات Booz & Company نشان می دهد که فرهنگ سازمانی یک نکته کلیدی برای موفقیت از دیدگاه سازمانی است. تقریباً نیمی از مدیران سطح C و 84 درصد از نیروی کار معتقدند که فرهنگ نقش مهمی در توسعه موفقیت آمیز سازمان دارد. 51 درصد نیز گفتند که فرهنگ آنها به تغییرات جدی نیاز دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که از بین رفتن اعتماد اجتماعی بین کارفرما و کارمند تنها در چند سال گذشته سرعت گرفته است.

از آنجایی که رهبران هر دو شرکت های کوچک و بزرگ به دنبال شکل دادن فرهنگ های تجاری خود هستند تا استانداردهای بالاتری از هدف، تسلط، روابط، رقابت و تعامل را اتخاذ کنند، یک چیز قطعی است، گیمیفیکیشن دیگر یک گزینه نیست.

نظر خود را ثبت کنید.

    شما اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکند!