بازی تبلیغاتی
post-pic

گیمیفیکیشن برای یادگیری: نحوه رسیدن به حالت غرقگی

گیمیفیکیشن برای یادگیری: نحوه دستیابی به غرقگی

غرقگی(Flow) حالتی از لذت و درگیری عمیق است. این حالت، نقطه اوج یادگیری است، جایی که یادگیرنده آنقدر در یک فعالیت غوطه ور است که زمان را از دست می دهد.

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چگونه یادگیری گیمیفی شده می تواند به فراگیران برای دستیابی به جریان غرقگی کمک کند و چرا برای همه مهم است که فرآیند یادگیری را با استفاده از این عناصر به تجربه ای جذاب تبدیل کنند.

حالت غرقگی، عملی تعادل‌بخش بین اضطراب (وقتی فعالیتی بسیار سخت است) و بی‌حوصلگی (وقتی فعالیت با چالش و دشواری کافی همراه نیست) است.

Mihaly Csikszentmihalyi، که یک روانشناس مجارستانی-آمریکایی است، این حالت را شناسایی و نام گذاری کرد. این مفهوم همچنین به عنوان یک حالت "effortless attention" توصیف شد .

هنگامی که این حالت در فضای یادگیری اعمال می شود، می تواند به درگیر نگه داشتن یادگیرندگان بزرگسال برای مدت زمان طولانی تر، بهبود تجربه یادگیری و کاهش خستگی انها کمک کند.

گیمیفیکیشناستفاده از عناصر بازی مانند در چیزی غیر از بازی است و دهه هاست در بازاریابی و حوزه استراتژی کسب‌وکارها استفاده می‌شود.

گیمیفیکیشن از دهه 1980 در زندگی روزمره وجود داشته است، اما در سال‌های اخیر به ابزاری برجسته‌تر و محبوب‌تر تبدیل شده است؛ تکنیک‌های گیمیفیکیشن توسط شرکت‌هایی مانند Nike+، Klout، Fitocracy، ChoreMonster، Duolingo، Khan Academy، Disney World استفاده می‌شود.

گیمیفیکیشن در حال حاضر در حوزه یادگیری نیز برای کمک به دانش‌آموزان برای مشارکت در مطالب درسی و رسیدن به حالت غرقگی استفاده می‌شود.

ساختار روان‌شناختی که به عنواننظریه موفقیت و دستاورد(Rotter 1954) شناخته می‌شود، عمدتاً پایه و اساس یادگیری بازی‌سازی شده است که یادگیرندگان را به حالت غرقگی در می‌آورد. 

این تئوری بیان می‌کند که انگیزه های بیرونی، مانند اهداف و پاداش‌ها، باید با داشتن یک حس فعال (اختیار و کنترل) درونی متعادل شود. یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای ایجاد محیط‌های گیمیفیکیشن که فراگیران را درگیر می‌کند، استفاده از ابزارهایی مانند نشان‌ها، تابلوهای امتیازات و سیستم‌های ارتقاء سطح است.

این رویکرد بازی مانند نه تنها برای افزایش تعامل، بلکه عملکرد تحصیلی نیز ثابت شده است. تعیین اهداف یادگیری ، امتیازدهی برای تکمیل یک کار، نمایش مهارت ها و پاسخ صحیح به سوالات مسابقه می تواند تعامل عاطفی را افزایش دهد و تأثیر مثبتی بر تمرکز داشته باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، این نکته مطرح میشود که آگاهی از تئوری غرقگی باید در خط مقدم اهداف طراحان آموزشی باشد و هدف مربیان باید ایجاد یک محیط یادگیری آنلاین بازی سازی شده باشد که در آن فراگیران بتوانند حالت غرقگی و تعامل بیشتر با مطالعات خود را تجربه کنند.

خوبی این امر ان است که به راحتی می توان به این هدف دست یافت و تیم سورچی اینجاست تا با تاکید بر گیمیفیکیشن، نحوه انجام آن را به شما نشان دهد.

بنابراین، بیایید ببینیم که چگونه گیمیفیکیشن می تواند به فراگیران برای رسیدن به جریان کمک کند. 

  1. اهداف را تعیین کنید

  2. در بازه های زمانی کوتاه بازخورد بگیرید.

  3. ایجاد تعادل در میان مهارت و دشواری درک شده

  4. عوامل حواس پرتی را کاهش دهید

1. اهداف را تعیین کنید.

اکثر دوره های آموزشی دارای اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد هستند، لازم به ذکر است که دانش آموزان شما باید در طول مسیر یادگیری خود از آنها آگاه باشند. یادگیرندگان هرگز نباید در مورد آینده گیج شوند، مسیر باید روشن و دلگرم کننده باشد.

انگیزه یک دانش آموز به شدت با داشتن یک تصور شفاف از تحقیقات و مهارت های مورد نیازی که برای موفقیت در دوره نیاز دارد، مرتبط است.

2.در بازه های زمانی کوتاه بازخورد بگیرید.

هنگامی که بازخورد سریع و کارآمد ارائه می‌شود، یادگیرندگان متوجه میشوند که آیا به سمت هدف خود پیشرفت می‌کنند یا خیر. این می تواند دلگرم کننده باشد و آنها را در حالت غرقگی و تداوم نگه دارد.

اگر بین زمانی که یادگیرنده یک کار را انجام می‌دهد و نتایج آن را می‌بیند، مدت زمان زیادی وجود داشته باشد، فرد تداوم عمل خود را از دست میدهد.

در حالی که سیستم بازخورد بیرونی ازامتیازها، نشان‌ها و پاداش‌هاممکن است مانند یک محرک سطحی به نظر برسد، به کاربران کمک می‌کند پیشرفت خود را شناسایی کنند که به انگیزه درونی انجام یک فعالیت برای رضایت ذاتی از موفقیت کمک می‌کند.

3.ایجاد تعادل در میان مهارت و دشواری درک شده

اعتماد به نفس بخش بسیار مهمی در دستیابی به وضعیت غرقگی است. چالش پیش رو باید به اندازه کافی دشوار باشد تا مهارت های یادگیرنده مورد آزمایش قرار گیرد، اما نه آنقدر دشوار که فراگیران ناامید شوند.

وقتی مجموعه مهارت های زبان آموز از سختی دوره بیشتر باشد، فرد به سرعت علاقه خود را از دست می دهد. همچنین، زمانی که دوره بسیار پیشرفته تر از درک زبان آموز باشد، آنها دچار استرس می شوند و تسلیم می شوند. هر دوی این حالت‌ها می‌توانند غرقگی را از بین ببرند، بنابراین مهم است که تعادل خوبی را در محیط‌های یادگیری بازی‌سازی شده خود برقرار کنید.

4. عوامل حواس پرتی را کاهش دهید

حواس پرتی قطعاً می تواند وضعیت غرقگی را مسدود کند، بنابراین مهم است که آنها را در طراحی آموزشی به حداقل برسانید. به زبان آموزان کمک کنید تا برای مدت طولانی تری در یک منطقه بدون حواس پرتی بمانند، این کار باعث افزایش بهره وری و پیشرفت کلی می شود.

قبل از شروع دوره، باید تمام دستگاه‌های تلفن همراه و سایر اشکال فن‌آوری حواس‌پرتی را کنار بگذارید تا دانش‌آموزان بتوانند کاملاً روی کار مورد نظر متمرکز شوند.

به یاد داشته باشید که زبان آموز قبل از هر چیز برای آموزش خود به دوره شما آمده است، نه برای بازی، بنابراین مطمئن شوید که عناصر بازی در دوره مکمل کار هستند و نه جذابیت اصلی.

استفاده از گیمیفیکیشن

مشارکت فعال به کاربران کمک می کند تا به سرعت وارد وضعیت غرقگی شوند. وقتی فعالیت‌ها منفعل هستند، مانند تماشای تلویزیون، معمولاً بیننده نیازی به اقدام یا مشارکت ندارد. چیزی که می تواند به افزایش مشارکت کمک کند، گیمیفیکیشن است.

سورچی از طرفداران پر و پا قرص یادگیری گیمیفی شده است،ماعناصر بازی را در پلتفرم آموزش الکترونیکی ادغام کرده و به معلمان و دانش‌آموزان اجازه می‌دهیم در مسیری گیمی‌شده، پر از مینی‌بازی‌ها، تابلوهای امتیازات و جوایز یادگیری با لذت غرقگی را تجربه کنند.

زمانی که گیمیفیکیشن به درستی اجرا شود، دستیابی به غرقگی و یادگیری، بسیار جذاب خواهد شد. بازخورد فوری می تواند تعادل معقولی میان دشواری و شایستگی ایجاد کند.

بازی‌ها چالشی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند تمرکز و پشتکار را در انجام وظایف خاص ایجاد کنند. آنها همچنین کارهای روزمره را بسیار سرگرم کننده تر و لذت بخش تر می کنند.

خلاصه

غرقگی عموماً به عنوان "در منطقه" بودن شناخته می شود("in the zone")؛ حالت ذهنی ای که در آن یادگیرندگان آنقدر روی یک فعالیت متمرکز هستند که هر چیز دیگری در اطراف آنها برایشان حواس پرتی بوجود نمیاورد.

انواع مختلفی از یادگیری گیمیفی وجود دارد که همه با هدف افزایش انگیزه و در عین حال ایجاد مهارت ها در همان زمان هستند.

شش ویژگی مختلف وجود دارد که در حالت "غرقگی" تعریف می شوند.

  • تمرکز شدید در لحظه حال

  • حس نکردن گذشت زمان

  • تجربه کردن فعالیت هدف، به عنوان پاداش

  • ادغام عمل و آگاهی

  • از دست دادن خودآگاهی فکری

  • احساس کنترل و عاملیت بر موقعیت یا فعالیت

اکثر ما احتمالاً در یک زمان این وضعیت غرقگی را تجربه کرده‌ایم و میدانیم که تجربه بسیار رضایت‌بخشی است.

به طور خلاصه، گیمیفیکیشن تنها در داخل فضای آموزش الکترونیکی در حال رشد است و سازندگان دوره ها قطعا باید از آن بهره ببرند.

این نه تنها مسیر یادگیری شما را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند، بلکه به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا به حس مطلوب غرقگی دست یابند و در عوض، در مطالعات خود متمرکز، درگیر و موفق‌تر بمانند.

نظر خود را ثبت کنید.

    شما اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکند!